Jollei halua maksaa noin kahdeksaa euroa lehdestä, pääsee (vähemmän kaupallisen) kotoilun makuun täälläkin: http://kotoliving.fi/ Tollot tekivät Huilistakin maksullisen. Se tuli ennen ilmaiseksi meille ekosähköyhtiö Kraft&Kulturin asiakkaille - yhtiö on nykyään eri niminen.

Olen lukenut paljon kommentteja siitä, kuinka naurettavaa on, että enstisajan päivittäisistä arkirutiineista on tullut muoti-ilmiö. Mankelointi ja mattojen pesu ovat nyt kuumaa kamaa. Ensin himoittiin laitteita ja palveluita, jotka tekevät kotityöt puolestamme ja nyt halutaan tehdä kaikki itse. Ei siinä mitään, ihan hyvä että taidot sälyvät ja välittyvät. Siivouskulttuurikin on kulttuuria, itse asiassa tärkeä osa sitä. Perimätieto siihen liittyen onkin ollut uhanalainen.

 

Ihmismieli on omituinen: se saa ihmisen pitämään mitä tahansa paskaa kivana ja haluttavana, jos se on "muotia". Tämä pätee muotiin, kauneusihanteisiin, sisustukseen, liikuntaan ja ihan kokonaisvaltaisesti elämäntapaankin. Nyt sitten entiset hengissäpysymiskeinot kuten sienestys ja säilöminen ovat pop, kuten on pölyjen pyyhintä ja pullien pyörittelykin. Vastaisku uusavuttomuuteen, martat olleet asialla? Vai reaktio nykypäivän totaaliseen kiireeseen ja stressiin: paluu perusasioihin ja pehmeisiin arvoihin? Vai onko kaiken taustalla kapitalismin luoma uustarve, eli nyt kun ihmisillä on kuivausrummut ja robotti-imurit eivätkä he enää tarvitse mitään sillä saralla, luodaan keinotekoisesti markkinarako kaiken maailman varpuluudantekokursseille ja ylihinnoitelluille kotoilu-lehdille?

 

 Samalla medioissa ja valistusauktoriteettien taholta painotetaan, että ruoasta on velvollisuus maksaa enemmän. "Ostakaa luomua, ostakaa laatua" - kuluttaja ei välltämättä vain ole se, kenen etua tässä tavoitellaan... On spekuloitu, että luomuviljely onkin pahaksi maaperälle - tästä täytyy ottaa selvää. Reilu kauppa ehdottomasti on hyvä idea, mutta koska luomutuotteiden hintaa vain nousee, en todellakaan sitä suosi. Ihan kapinoidakseni taidan jättää seuraavalla kerralla kaiken l-kirjaimellakin alkavan tavaran kauppaan. Luomun hinta on vedetty pilviin, koska täällä on tarpeeksi tolloja markkinavoimien orjia, jotka suostuvat maksamaan. Mainonta ja ympäristön paine saa meidät tekemään tälläkin saralla tekoja, joihin emme muuten sortuisi. Kuka maksaisi vitosen kurkusta, ellei olisi in ostaa luomua lähikaupasta? Ja kuka mankeloisi liinavaatteet, elleivät kaikki muutkin naamakirjassa niin kehuisi tehneensä?

Ja Facebook se vasta tollojen touhua on! Alas koko paska vain!