Enää viimeinen antropologian tentti edessä! Olen ilmeisesti alkanut hikettää ihan viimeisten tenttien kunniaksi: viimeinen tentti sai arvosanan 4(!!!) ja sitä edellinen 3. Kaiki edelliset antropologian tentit ovat olleet 1 tai 2. Joko aloin ymmärtää englantia tai antropologiaa. En kyllä ihan vielä ole varma mitä oikein opiskelen, joten syynä lie englannin kielen kehittyminen - vihdoinkin! Sen kanssa on painittu jo 14 vuotta. Olen matkustellut, asunut ulkomailla, opiskellut ja työskennellyt ulkomailla - ei huomattavia tuloksia. Ylioppilaskirjoituksissakin pääsin vain nippanappa läpitse. Tähän mennessä olen kuitenkin tenttinyt neljä vuotta englanninkielisiä antropologian kirjoja, päästen läpi jok'ikisestä joltisestikin. Ensimmäiset kirjat olivat täyttä tuskaa! Saatoin lukea 20 minuuttia samaa sivua, ja niitä sivujahan on tunnetusti satoja! Tähän tällä hetkellä työn alla olevaan on vain 550 sivua, mutta yleensä on noin tuhat. Neljä-viisi tiiliskiveä luettavaksi.

Minähän en ole ollut kuin yhdellä antropologian luentokurssilla, muutaman kerran läsnäkin. Kahdesti olen ollut lopputyöseminaarissa (lähinnä osallistuen verkkokeskusteluihin) ja kerran vierailevat luennoitsijat-luentosarjalla, ja silloinkin noin kolmella kerralla kahdestakymmenestä paikalla. Miksi? Koska koko ajan olen joko asunut väärällä paikkakunnalla (ensimmäisen opiskeluvuoden Tampereella, ja osan aikaa Pohjois-Karjalassa) ja sen jälkeen olen tehnyt jopa kolmea duuna yht'aikaa. Nytkin olen töissä. Ja huomenna ja ylihuomenna ja sen jälkeen... Nyt on enää vain yhdeksän päivän työputkia, ihan naurettavaa verrattuna viime syksyyn kun oli 21 päivää helposti putkeen. Enää 15 minuuttia ja pääsen himaan täältä. Tuli taas hankittua jotain sisustusroinaa:( Niin, eli olen kirjatenttinyt kohta neljä vuotta. En tunne yhtään opiskelutoveria enkä ole ovasti juhlimaankaan päässyt. Mutta kukin tyylillään. Minun tyylini oli pakon sanelema: tarve elättää itsensä ja lisäksi taipumukseni nukahtaa. En kärsi narkolepsiasta, se on todettu, mutta minä nukahdan. Kirkkoon, luennolle, kevätjuhlaan... missä vain joku puhuu ja minun odotetaan istuvan hiljaa. Kauhea ekshibitionismi iski. Lisää myöhemmin:)